Participacija v demokratičnem življenju, skupne vrednote in državljansko udejstvovanje

Prečna prednostna naloga Erasmus+ programa Participacija v demokratičnem življenju, skupne vrednote in državljansko udejstvovanje se osredotoča na spodbujanje aktivne vloge državljank in državljanov v demokratičnih procesih ter krepitev razumevanja in ozaveščenosti o Evropski uniji ter krepi občutek pripadnosti EU. Naslavlja izzive, kot so omejeno sodelovanje državljank in državljanov v demokratičnih procesih in pomanjkanje znanja o EU, ter spodbuja vključevanje ljudi v njihove lokalne skupnosti, politično in družbeno življenje tako v okviru njihovih nacionalnih držav kot v širšem kontekstu Evropske unije.

Erasmus+ poudarja pomen vseživljenjskega učenja, tako formalnega, neformalnega pa tudi priložnostnega, kot orodja za razvoj državljanskih kompetenc in občutka pripadnosti EU že od zgodnjih let. Neformalno učenje omogoča udeležencem, da skozi praktične izkušnje razvijajo socialne in medkulturne kompetence, kritično mišljenje ter medijsko pismenost, kar prispeva k aktivnemu državljanstvu.

Zakaj je ta prednostna naloga pomembna v Erasmus+?

Prednostna naloga Participacija v demokratičnem življenju, skupne vrednote in državljansko udejstvovanje je ključna, ker spodbuja ciljne skupine, da pridobljeno znanje in izkušnje iz mobilnosti ali projektnih aktivnosti prenesejo v svoje okolje in vsakdanje življenje.

Pomaga jim:

  • prepoznati in aktivno uresničevati svoje pravice in odgovornosti v družbi;
  • kritično ovrednotiti informacije ter oblikovati argumentirana stališča, temelječa na dejstvih;
  • sodelovati, soustvarjati in se vključevati v šolske, lokalne ali širše skupnosti;
  • spodbujati vrednote EU, kot so demokracija, enakost, svoboda idr., ter jih živeti v vsakdanjem življenju.

S tem prednostna naloga udeležence opolnomoči, da postanejo aktivni so-oblikovalci vključujoče, pravične in demokratične Evrope, pri čemer se učijo, da njihovo sodelovanje in participacija dejansko vplivata na skupnost, v kateri živijo.

Kako vključevati to prednostno nalogo v Erasmus+ projekte: mobilnost posameznikov (KA1) in partnerstev za sodelovanje (KA2)?

Prečno prednostno nalogo Participacija v demokratičnem življenju, skupne vrednote in državljansko udejstvovanje lahko v projektih Erasmus+ vključujemo na dva ključna načina/pristopa.

Oba pristopa semedsebojno prepletata in dopolnjujeta ter omogočata, da projekt poleg izvajanja projektnih aktivnosti, tudi krepi aktivno državljanstvo, razumevanje demokratičnih procesov in občutek pripadnosti evropski skupnosti.

Prvi pristop to prednostno nalogo obravnava kot metodo in proces, v katerem so ciljne skupine aktivno vključene v vse faze projekta in imajo dejanski glas pri oblikovanju vsebin/aktivnosti in ostalih vidikov projekta.

Drugi pristop pa prednostno nalogo umešča kot osrednjo tematiko projekta, pri čemer se izobraževalne aktivnosti vsebinsko osredotočajo na skupne vrednote EU, kritično mišljenje, medijsko pismenost ter socialne in medkulturne kompetence idr.

1) Kot metoda in proces

Prečna prednostna naloga se lahko v projektih KA1 (mobilnost posameznikov) in KA2 (partnerstva za sodelovanje) naslavlja kot proces in metoda. To pomeni, da ciljne skupine (učenci, dijaki, študenti, odrasli učeči se ali učitelji/strokovno osebje) aktivno vključimo v vse faze projekta: od analize potreb, zasnove, izvedbe projekta do evalvacije (npr. pilotne izvedbe), diseminacije, trajnosti in spremljanja učinka projektov.

Ciljne skupine projekta povabimo, da izrazijo svoje ideje, želje in predloge, kar omogoča:

  • dejansko participacijo (ang. meaningful participation) v odločanju o projektnih aktivnostih …;
  • sooblikovanje vsebin, ki so relevantne za njihovo učenje, vsakodnevno življenje in lokalno skupnost ali širše;
  • kritično refleksijo lastnih izkušenj in povezovanje pridobljenih znanj z lokalno ali evropsko skupnostjo;
  • razvoj socialnih, medkulturnih in državljanskih kompetenc, na primer: timsko delo, zmožnost delovanja in bivanja v medkulturno raznolikih okoljih, spoštovanje različnih stališč, krepitev participacije v lokalni skupnosti, šolski skupnosti ali širšem družbenem življenju, prostovoljstvo.

Tovrsten pristop zagotavlja, da projekt ne ostane zgolj formalna aktivnost, temveč postane prostor, kjer se prednostna naloga zares uresničuje skozi proces aktivnega sodelovanja/participacije ciljnih skupin, katerim je projekt namenjen.

Za ponazoritev, kako vključevati ciljne skupine v Erasmus+ projekte, vam lahko služi primer Lestvica participacije javnosti, ki je bila zasnovana za pomoč pri izbiri stopnje participacije in opredeljuje vlogo javnosti. Lestvico je dokaj enostavno mogoče prilagoditi tudi na kontekst izobraževanja in usposabljanja.

2) Kot tematika projekta

Prečna prednostna naloga se lahko v projektih naslavlja tudi kot osrednja tema/tematika projekta. V tem primeru vsebina projektov neposredno naslavlja področja, ki jih prednostna naloga pokriva, na primer:

  • (skupne) vrednote EU: spoštovanja človekovega dostojanstva, svobode, demokracije, enakosti, pravne države in spoštovanja človekovih pravic;
  • kritično mišljenje in medijska pismenost: prepoznavanje dezinformacij, analiziranje različnih virov, ločevanje dejstev od mnenj in skladno s tem oblikovanje argumentiranih stališč, ki temeljijo na dejstvih;
  • tematika projekta je zasnovana na krepitvi socialnih, državljanskih in medkulturnih kompetenc.

Projekt lahko te tematike vključi tudi preko različnih formalnih in neformalnih aktivnosti, kot so delavnice, projektne naloge, medkulturne izmenjave, simulacije demokratičnega odločanja, debate/razprave in refleksivne aktivnosti. Prednostno nalogo lahko v projekt vključimo tudi z dejavnostmi, kjer se učenje pojavlja priložnostno – na primer ob razpravah na literarnih večerih, pogovorih s kustosi ob ogledu razstav, prostovoljskih akcijah, skupnostnih pobudah ali ob svetovalnih pogovorih, kjer udeleženci spontano razvijajo kritično mišljenje, medkulturne kompetence in aktivno državljanstvo.

Cilj je, da udeleženci ne le pridobijo znanje, temveč ga tudi aktivno udejanjajo, kar krepi občutek odgovornosti in pripadnosti širši skupnosti, v kateri živijo, in Evropski uniji.

Pri naslavljanju prednostne naloge vam je lahko v pomoč Kompetenčni okvir za demokratično kulturo Sveta Evrope (ang. Reference Framework of Competences for Democratic Culture (RFCDC)) je zbirka gradiv, ki ga lahko uporabljate, da svoje ciljne skupine (učeče se in strokovno osebje) opremite »z vsemi kompetencami, ki jih potrebujejo za delovanje v zaščito in spodbujanje človekovih pravic, demokracije in vladavine prava, za aktivno državljanstvo, za učinkovito sodelovanje v kulturi demokracije ter za mirno sobivanje z drugimi v kulturno raznolikih družbah. RFCDC zagotavlja sistematičen pristop k načrtovanju poučevanja, učenja in vrednotenja kompetenc za demokratično kulturo«.

Znotraj okvira RFCDCC je oblikovan tudi poseben Kompetenčni model za demokratično kulturo (CDC) »predstavlja kompetence, ki jih posamezniki potrebujejo za delovanje kot kompetentni demokratični državljani. Obstaja 20 kompetenc, razvrščenih v vrednote, stališča, spretnosti ter znanje in kritično razumevanje«.

Na voljo je tudi publikacija v angleščini z naslovom Competences for democratic culture. Living together as equals in culturally diverse democratic societies in povzetek v slovenščini: Živeti skupaj kot enakovredni posamezniki v večkulturnih demokratičnih družbah.

Zelo uporabne so tudi Smernice za implementacijo kompetenčnega okvira za demokratično kulturo, ki posegajo na najrazličnejša področja vzgoje in izobraževanja, od kurikuluma, širšega področja pedagogike, ocenjevanja, izobraževanja učiteljev, poklicnega in strokovnega izobraževanja, terciarnega izobraževanja, izobraževanja za trajnostnostni razvoj, vodenje in participacija in digitalno državljanstvo.

Na orodju Deskriptorji kompetenc za demokratično kulturo so podrobneje opisane posamezne kompetence, ravni in opredeljene so tiste kompetence, ki so ključne za posamezne ravni. Pomagajo vam lahko pri naslavljanju vidikov prečne prednostne naloge v okviru rednega dela na mobilnostih posameznikov (KA1) in partnerstev za sodelovanje (KA2). 


Poleg participacije v demokratičnem življenju so ključne prioritete Erasmus+ programa tudi vključevanje in raznolikost, skrb za okolje in boj proti podnebnim spremembam in digitalna preobrazba. Vse aktivnosti znotraj programa so zastavljene tako, da izražajo te posamezne prioritete in jih s tem postavljajo v samo središče izvajanja programa.

Vrnite se na možnosti sodelovanja.

#AktivniErasmusPlus

Koristne povezave

SALTO Participation
SALTO Participation – Glossary
Youth Participation Strategy
Mednarodna raziskava državljanske vzgoje in
izobraževanja (ICCS 2022)
International Civic and Citizenship Education Study 2022
Citizenship Education at School in Europe – 2017
Aims and values of the European Union
Protecting fundamental rights within the Union
CMEPIUS
Skip to content